vrijdag 18 juni 2010

Hollanders maken de beste tegels

Wie gaat er nu speciaal naar Lissabon om tegeltjes te kijken? Portugal beplakt al zijn vloeren, badkamers, plafonds en zelfs de buitenmuren van zijn huizen met “Azulejos”. Dat zijn beschilderde tegels, meestal in de kleuren geel en blauw. Er kunnen de meest verschillende afbeeldingen op staan, zowel religieus als huis- tuin- en keukenplaatjes. Soms zijn de muren van de huizen ook met één soort tegel uitgevoerd, maar dan wel zo dat er geen stukje muur meer te zien is. Ik vind het heel bijzonder dat mensen dat doen en wil weleens eens weten wat de geschiedenis daarvan is. In Lissabon staat het Museu Nacional do Azulejo, dus daar moet ik zijn.
We krijgen een Engels meisje als gids mee. Ze werkt normaal gesproken in het British Museum in Londen maar is deze zomer in Lissabon om Portugees te leren. Ze weet veel van kunstgeschiedenis en heeft zich nu speciaal gericht op tegels. Ze vertelt ons dat het gebouw van het museum eerst een klooster was, waar de nonnen (waar heb ik die meer gezien) in 1500 lekker konden wonen en werken. Er hoort ook een geheel ingerichte kerk bij met veel goud en schilderijen, die overigens pas na 1755 zijn toegevoegd.
De geschiedenis van de tegels begint bij de moren in Spanje in 1400. De Portugezen vinden ze zo mooi dat ze ze zelf ook gaan maken. Het was heel moeilijk om gekleurde tegels te maken omdat ze nog niet veel wisten van verfstoffen en maakte men ze alleen in blauw en wit. De afbeeldingen die men erop schilderde was nogal kinderlijk; alledaagse prentjes van herders met schapen die eruit zagen of het katten waren. De rijke mensen wilden in hun huizen laten zien dat ze wel dure tegels konden betalen en laten door kunstenaars speciale wandtableaus maken. Van het één komt het ander en ze horen dat de Hollandse meesters heel gedetailleerd kunnen schilderen. Ze laten de tegels dan in Delft schilderen en hangen ze op in Portugal. Aan het eind van de rondleiding zien we nog een zaal met moderne tegels, dat lijkt me wel wat voor mijn nieuwe toilet. Ik vraag Hans of hij al zin krijgt om te gaan tegelen als we terug zijn. Maar dat zit er denk ik niet in.Hij zegt dat ik eerst maar een jurk van tegels moet naaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten