vrijdag 2 juli 2010

De laatste dag van de vakantie

De koffers staan al ingepakt. Dat hebben we gisteravond al gedaan, nadat we nog wat cadeautjes en starters voor de tl-buis ingeslagen hadden in Portimão. We dineren met pannenkoeken en rosé op het warme balkon. De toetjes moeten ook op, dus we eten lekker door van de kersen, de ananas, yoghurt en bananen. Als dat geen vitaminestoot is! De auto heeft het deze vakntie zwaar te verduren gehad en ziet er stoffig en afgeleefd uit. We rijden ermee naar een autowasserette. Het eerste apparaat dat we daar zien is een automaat om huisdieren te wassen! We rijden maar door naar een echte autowasstraat en gooien een euro in de gleuf. Meteen gaat een hogedrukspuit zeepwater spuiten. Zeker 60 seconden lang wordt het stoffige autootje lekker ingezeept en opgespoten. We weten alleen niet hoe je vervolgens het schuim weer met gewoon water eraf kan krijgen. Dus met grote witte zeepdruppels en vlekken komen we weer in de parkeergarage van het hotel aan. Dat moet morgen maar aangepakt worden met een teiltje water en een vaatdoekje.
Al vroeg rijden we naar het strand van Faro, dat in een smalle strook vlakbij het vliegveld ligt. Het bestaat eigenlijk maar uit één straat met restaurantjes en vakantiehuizen en een stuk strand met grof zand dat ook nog eens hellend in zee uitloopt. Toch is het heerlijk om nog even van de laatste zon te genieten, voordat we ons vanmiddag klaar maken om weer naar Nederland te vliegen.
Tussen de middag gaan we op zoek naar een strandtent waar ze broodjes verkopen, want onze eigen broodjes hebben we vandaag niet kunnen inslaan. Ook al lopen we rond met twee potten jam en een bakje paté, je hebt echt een bakker of supermarkt nodig om aan broodjes te komen. We vinden een huismoeder die de strandtent erbij doet. Ze ziet ons graag komen en maakt twee dikke boterhammen met kaas en ham klaar en perst vier sinaasappels uit. Op de parkeerplaats bij de auto ruilen we onze strandkleding om voor nette reiskleding en we gaan op weg naar het vliegveld. Bij Avis leveren we de auto in, maar er is niemand om de sleutels aan af te geven. Er komt gelukkig een jongen van Avis net op dat moment een auto neerzetten voor een klant en hij zegt dat al het Avispersoneel een dag je uit is. De sleutels moeten we maar bij de balie leggen en dan is het goed.
Hetvliegtuig van TAP Air is maar halfvol. We vliegen eerst naar Lissabon en vandaar met een overstap naar Amsterdam. We missen bijna het vliegtuig omdat we in Lissabon een beetje aan het shoppen zijn en niet doorhebben dat we ook nog met een buslading passagiers naar het toestel gebracht moeten worden. Verder is het een rustige vlucht en komen rond middernacht aan op Schiphol.