Nou, geestig is het soms wel: als je een heel gezin de auto
in ziet stappen en zodra de motor loopt, iedereen op z’n minst drie kruisjes
ziet slaan, alvorens vader het gaspedaal bedient. Ja en bedenk daarbij dat het ook nog een Grieks
kruis is (met een X er doorheen) kan je nagaan wat een getik dat is. En het
lijkt ook wel of iedere gegoede familie ook achter zijn huis een kapel heeft
staan. Soms mooi onderhouden en soms ook helemaal in verval. Er zijn zoveel
kerken op dit eiland dat iedere tien bewoners een eigen kerk hebben.
Sommige kerken horen bij een klooster en kun je bezoeken. Wij zijn naar de Agia Myrtidiotissa gegaan in
het zuidwesten over een prachtige weg met berghellingen door een indrukwekkende
opening in de bergwand. We zien een groot bordes met trappen naar een hek en
een muur die de kloostertuin en kerk beschermen. We worden ontvangen door een
dikkige jongeman die ons wat zenuwachtig de weg wijst naar de kerk en zegt dat de
priester daar ook is. Er staat een vrouw met een lange zwarte jurk de stoep te
vegen. De binnentuin ziet er verwaarloosd uit. Er zijn allemaal werklui bezig
om de kamertjes van de nonnen op te knappen. We zien helemaal nergens nonnen,
alleen stukadoors, schilders en loodgieters. De dames logeren zeker tijdelijk
in een bungalowpark.
We gaan de trappen van de kerk op en zien de priester druk
in zijn mobieltje praten. Hij gebaart dat we de kerk binnen kunnen gaan. Het
verhaal gaat dat een herdersjongen in de vijftiende eeuw op deze plek tussen de
mirtestruiken de afbeelding van de maagd Maria heeft gevonden. Het plaatje was
echter zo vuil dat er geen gezicht herkend kon worden en daarom is de icoon op
de plaats van het gezicht zwart gelaten. De grote afbeelding staat in de kerk
waar geen foto’s gemaakt mogen worden. Wij hebben dus maar een sleutelhanger
gekocht waar de zwarte madonna op staat. We lopen ook de crypte binnen waarvan
de deuren wijd open staan. Ineens horen we achter ons de priester roepen. Dat
mag kennelijk niet. Ik wil graag vragen stellen aan de man in het zwart met de
lange baard en het mobieltje maar hij heeft geen aandacht voor ons en blijft
maar kwetteren in zijn telefoon. We druipen af naar de jongen in het winkeltje.
Die wil van alles voor ons doen. Hij legt de legende van de herdersjongen uit
en ik vraag hem waar de nonnen zijn. Die zijn er allang niet meer. Alles staat
helemaal leeg, alleen die rare pastoor en de vrouw die de vloer veegt zijn elke
dag aanwezig en natuurlijk die lieve jongen van de souvenirwinkel. Als alle
kamertjes zijn opgeknapt, staan die ook meteen weer leeg. Later kunnen ze wel
gebruikt worden door pelgrims die willen mediteren of bidden. Ik vraag of de
pastoor altijd zoveel moet telefoneren. Ja dat moet hij. Ik zeg dat ik dat niet
aardig vind. Dat ik hem dingen had willen vragen. De jongen wordt een beetje zenuwachtig
en zegt dat de pastoor geen Engels spreekt. Dat begrijp ik niet. Iemand die zo
gestudeerd heeft en de kerk kan leiden, kent hij geen Engels? Een gemiste kans
om mensen te vertellen van het evangelie.
Dan naar een andere kerk in Mitata. Er staat een prachtige
kerk op het dorpsplein in een omgeving die veel doet denken aan Italië. Maar
helaas als je de achterkant van de kerk ziet dan blijkt dat hij op instorten staat.
Er is in januari 2006 een krachtige aardbeving geweest op Kythira en de kerk
heeft daar een geweldige tik van gekregen. Mensen zijn geschrokken en hebben
hun huizen zo goed en zo kwaad als dat ging weer opgebouwd, maar wat ze met de
kerk moeten doen weten ze nog niet. Wij denken dat hij van voren af aan moet
worden herbouwd.
Tenslotte gaan we eten in een restaurantje in Logothetianika
(wat een vreselijke dorpsnaam om in te wonen). Een heerlijk rustige tuin, vol
met grote walnotenbomen die veel schaduw geven. We zijn de enige gasten en
kunnen ook niet alles van de kaart krijgen. We bestellen dus zo’n beetje wat de
pot schaft en zijn net begonnen met eten of we worden symbolisch onder tafel
geslagen door twee klokken die als wezenloze worden geluid.
We zien recht
tegenover het restaurant de pastoor schichtig een woning binnen gaan en nadat
de melodie van de twee klokken twee minuten is voortgegaan wordt het weer
rustig en gaat meneer pastoor naar de kerk. Om precies 8 uur slaat een van de
bellen nog eens acht maal en zien we twee of drie mensen de kerk in gaan. Na
vijf minuten komt de eerste er al weer uit en als we een half uur later
vertrekken horen we de pastoor nog steeds in de kerk preken. We hebben goed
gegeten maar met de schrik om ’t hart. Thuis lezen we Handelingen 12 waar
Petrus in de gevangenis lag te slapen en gewekt werd door een engel. Zal hij ook
geschrokken zijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten